نخستین كنگره سراسری یادگیری مبتنی بر تیم در آموزش علوم پزشكی برگزار می‌شود
 
پرستاران فردا
 
 

دانشگاه علوم پزشکی تهران نخستین كنگره سراسری یادگیری مبتنی بر تیم در آموزش علوم پزشكی را 30 آبان‌ماه 92 در سالن ابن سینا دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌كند.

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، مباحث این کنفرانس شامل مبانی اخلاقی در اجرای روش های یادگیری، مقدمه ای بر روش یادگیری مبتنی بر تیم و مبانی نظری آن، تاریخچه یادگیری مبتنی بر تیم و علل استفاده از آن در آموزش پزشکی، مراحل اجرای روش یادگیری مبتنی بر تیم است.

هدف از برگزاری این كنگره، آشنایی شركت كنندگان با استراتژی های جدید آموزش پزشكی خصوصاً روش یادگیری مبتنی بر تیم است.

 در این سمینار که با محوریت موضوع یادگیری مبتنی بر تیم و عنوان‌های مرتبط توسط مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار می‌شود تلاش خواهد شد تا ابعاد مختلف این موضوع از جمله مفاهیم و تعاریف پایه یادگیری مبتنی بر تیم، تفاوت های یادگیری مبتنی بر تیم با سایر روش های نوین آموزشی، نقاط قوت و ضعف یادگیری مبتنی بر تیم، پیش نیازهای اجرای یادگیری مبتنی بر تیم در شرایط کشور تجربیات اجرای یادگیری مبتنی بر تیم در کشور، مبانی نظری و نیز تجربیات مربوط به یادگیری مبتنی بر تیم که در دانشگاه های کشور به مرحله اجرا در آمده است، مورد بحث و بررسی فرار گرفته و راهکارهای پیشنهادی برای بهبود وضعیت بادگیری مبتنی بر تیم ارائه شود.

این كنگره برای كارشناسان، كارسناشان ارشد و دكترای پرستاری 4 امتیاز بازآموزی دارد.

پایان خبر



رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی فارس از امدادرسانی 130 پرستار و تكنسین فوریتهای پزشكی به عزاداران حسینی فارس از ابتدای محرم تاكنون خبر داد.

 

 كامران فیروزی در گفت‌وگو با خبرنگار نظام پرستاری با بیان اینكه اورژانس پیش‌بیمارستانی (115) با هدف امدادرسانی در همه‌ مراسم ملی – مذهبی حضور دارد، اظهار كرد: از این‌رو در ماه محرم‌الحرام به‌ویژه در شب تاسوعا و عاشورا در همه‌ شهرهای استان فارس خدمات امدادی را ارائه كردیم.

وی با بیان اینكه در همه‌ شهرهای استان فارس پایگاه‌های شهری در آماده‌باش كامل هستند، گفت: 55 پایگاه در استان فارس و 24 پایگاه در شهر شیراز سومین حرم اهل بیت(ع) آماده‌باش هستند.

رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی فارس افزود: 10 اكیپ مجهز به تكنسین‌های فوریت‌های پزشكی، پرستار و پزشك به‌همراه آمبولانس و تجهیزات ویژه‌ محرم به‌مدت 10 شب فعالیت داشته و دارند.

فیروزی با بیان این‌كه محل استقرار آنها به‌ویژه در محل تجمع عزاداران حسینی است، ادامه داد: در حرم احمدبن موسی (شاهچراغ) و خیابان‌های منتهی به آن اكیپی مستقر است و تاكنون همكاران خدمات ارزنده‌ای را ارائه كرده‌اند.

وی با بیان این‌كه تا این لحظه 700 مراجعه به اكیپ‌های مستقر در نقاط مختلف شهر شیراز داشتیم، گفت: از این تعداد 25 مراجعه بر اساس تریاژ و درمان‌ها به بستری در بیمارستان منجر شد و 10 نفر تاكنون در بیمارستان بستری هستند.

رئیس مركز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشكی فارس با اشاره به درمان سرپایی 15 نفر ادامه داد: این نتیجه 700 ماموریت اورژانس پیش بیمارستانی از ابتدای ماه محرم تاكنون بوده است.

فیروزی با اشاره به استقرار 8 دستگاه آمبولانس در حرم شاهچراغ و خیابان‌های منتهی به حرم مقدس، افزود: همچنین خودروی فرماندهی، اتوبوس آمبولانس و بیمارستان صحرایی در آماده‌باش است تا در صورت نیاز به تیم بیمارستان سیار از آن استفاده شود هم‌اكنون 60 تا 65 اكیپ در سراسر استان فارس در آماده‌باش هستند. 

 

پایان خبر 



رئیس شورای عالی نظام پرستاری گفت: برگزاری یادواره شهدا و ایثارگران پرستاری موجب رشد و تعالی معنویت در جامعه پرستاری می شود.

 

یعقوب جعفری در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری کشور با تأکید بر برگزاری مستمر و سالانه یادواره شهدا و ایثارگران پرستاری گفت: این یادواره علاوه بر زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدا و ایثارگران پرستاری موجب رشد و تعالی معنویت در بین پرستاران می شود.

وی افزود: در اولین یادواره شهدا و ایثارگران پرستاری که ششم آذر امسال در بیمارستان صحرایی امام حسین (ع) دارخوین خوزستان برگزار می شود، قرار است از 10 نفر از خانواده های شهدا و ایثارگران تقدیر شود و حداقل 4 مقاله برتر در جلسه قرائت شود.

رئیس شورای عالی نظام پرستاری ادامه داد: همچنین در این مراسم از مهمانان ویژه ای دعوت شده است تا در این مراسم به ایراد سخنرانی بپردازند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاهی در حاشیه این یادواره گفت: در این نمایشگاه، علاوه بر آثار شهدا، وصیتنامه شهدا و عکس های مرتبط با شهدا و ایثارگران، مقالات رسیده به دبیرخانه یادواره نیز به صورت پوستر در معرض دید عموم قرار می گیرد.

جعفری، بازدید مدعوان از منطقه جنگی شلمچه را پایان بخش نخستین یادواره شهدا و ایثارگران پرستاری در هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد.

پایان خبر 



دبیر شورای عالی نظام پرستاری، وجود یکی از اعضای هیئت مدیره نظام پرستاری تهران در فهرست دانشمندان برتر پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را مایه افتخار خواند و گفت: از این بابت هیئت مدیره نظام پرستاری تهران به خود می بالد.

 

 

 

به گزارش خبرنگار نظام پرستاری، صدیقه سالمی ضمن تقدیر از حضور دو پرستار در بین 20 دانشمند معرفی شده از سوی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: هیئت مدیره نظام پرستاری تهران به خود می بالد که نام  دکتر عباس عبادی در بین 20 دانشمند برتر این پایگاه به چشم می خورد.

وی افزود: دکتر عبادی انسان شریف و با درایتی است که حضورش در هیئت مدیره نظام پرستاری تهران باعث افتخار است.

دبیر شورای عالی نظام پرستاری گفت: اینجانب از سوی تمام پرستاران به ویژه پرستاران تهران کسب این موفقیت علمی را به این دانشمند ارجمند و دکتر فضل الله احمدی تبریک و تهنیت می گوییم و از خداوند منان برای ایشان موفقیت های روزافزون آرزومندیم.

پایان خبر



شنبه 25 آبان 1392برچسب:, :: 13:6 ::  نويسنده : mehdi

برای پرورش روحیه استقامت در كودكان، اولیا می بایستی حس خوشبختی، احترام گذاشتن و مسئولیت پذیری نسبت به خود و دیگران را با تشخیص این موضوع كه هر فردی در روی كره زمین یك نعمت است، در بچه ها تقویت كنند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، والدین می توانند با به كار بستن راهكارهای زیر روحیه استقامت در برابر حوادث را در میان كودكان خود بالا ببرند:

۱- در مورد استقامت صحبت كنید.

به صحبت كردن در مورد تفاوتها و درك و فهم آنها هر روز علاقه نشان دهید. یك راه تسلی بخشیدن به كودكان صحبت كردن در مورد مسائل اجتماعی است. بگذارید كودكان بدانند كه هیچ موضوعی غیر قابل گفت و گو نیست.

۲- نداشتن استقامت را در كودكان تشخیص دهید.

در مورد تعصبات و پیش داوری هایی که گاهی بین افراد خانواده پیش می آید، بحث كنید. هیچ لحظه ای را از دست ندهید. با مطالب مناسب شروع كنید و اجازه دهید كودكان بیشتر صحبت كنند و همین طور شما شنونده خوبی برای آنها باشید.

۳- وقتی از جانب كودكتان بی استقامتی می بینید، درباره آن بحث كنید.

هنگامی كه كودك حرفی می زند یا كاری می كند كه منعكس كننده تعصبات و گرایش ها یا رفتاری كلیشه ای است، به او تسلی خاطر دهید. موضوع بحث را به سمت موضوعاتی از قبیل خوشبختی، احترام و ... سوق دهید.

۴- به هنگام نابردباری و بی استقامتی كودكان خود، از آنها حمایت كنید.

با دانستن و تشخیص مسائل و مشكلاتی كه كودكان با آنها رو به رو هستند، به آنها احترام بگذارید. این تجربه را كوچك نپندارید و از نظر عاطفی كودكان را حمایت كنید.

۵- در كودكان خود درك درست داشتن از هویتهای گروهی و همسالان آنها را تشویق كنید.

به آنها یادآور شوید كه داشتن غرور در گروه همسالان آنها نباید باعث بی احترامی و بی توجهی به گروههای دیگر شود و در آخر باید از تحقیر و پایین آوردن گروههای دیگر به منظور بالا بردن گروه خود اجتناب شود.

۶- استقامت و بردباری در فرهنگ های مختلف را به كودكان خود نشان دهید.

تهیه و خواندن كتاب هایی در مورد استقامت و بردباری در فرهنگ های مختلف، دیدن سایت های اینترنتی مفید در این مورد، گوش دادن به موسیقی ملل و مطالعه ادبیات كشورها و فرهنگ های مختلف بسیار مفید است.

۷- فرصتهایی را برای كودكان ایجاد كنید تا به تفاوتهای میان خود و دیگران پی ببرند.

خوب نگاه كنید ببینید كودك چگونه واژه  «عادی» (normal) را تعریف می كند، تعریف آن را پر و بال دهید. به نشانه ها و علائق دینی كه در انواع اماكن مذهبی وجود دارد، توجه كنید. از زمینهای بازی كه در آن كودكان متفاوتی دیده می شود، دیدن كنید. كودك را تشویق كنید كه وقتش را با بزرگترها مثل پدر بزرگ و مادر بزرگها بگذراند.

۸- كودكان را تشویق كنید كه در اجتماع حضور بیشتری داشته باشند و به همنوعان خود كمك كنند.

۹- در مقابل تفاوتها صادق باشید.

به بچه ها نگویید كه ما همه مثل هم هستیم. همه ما دنیا را از جهات مختلف تجربه می كنیم و اینها تجارب ما هستند كه اهمیت دارند.

۱۰- نمونه رفتاری شوید كه انتظار دارد همان رفتار را از آنها ببینید.

به عنوان یك ولی و به عنوان اولین مدل برای كودكتان در رفتارتان با دیگران ثابت باشید. مثلاً: شما چطور در موارد عاطفی با دختر و پسرتان رفتار می كنید؟ آیا پسرتان را از گریه كردن منع می كنید و به دخترتان كه گریه می كند قوت قلب می دهید؟ آیا تن صدای شما در صحبت كردن با یك گروه خاصی از افراد فرق می كند؟ به یاد بیاورید كه ممكن است بگویید: هر كاری را كه می گویم انجام بده و آن كاری را كه می كنم انجام نده، اما در واقع، اعمال و رفتار شما بیشتر از سخنان شما تأثیرگذار خواهد بود. داشتن تحمل و بردباری نه تنها یك مزیت بلكه یك ضرورت است.

" با شناخت کودک خود و با دانستن و تشخیص مسائل و مشكلاتی كه كودكان با آنها رو به رو هستند به آنها احترام بگذارید و بدین ترتیب آنها را بردبار و مقاوم بار بیاورید."

منبع : ماهنامـــــه کـــودک



شنبه 25 آبان 1392برچسب:, :: 13:3 ::  نويسنده : mehdi

کارشناس اتاق عمل گیلانی به طراحی و ساخت دستگاه تزریق سیمان در اعمال جراحی ارتوپدی موفق شد.پیماندهقانی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار نظام پرستاری اظهار كرد: در بیمارستان‌ها برای عمل جراحی تعویض مفصل لگن به روش سیمانی برای قرار دادن سیمان ارتوپدی در داخل كانال فمور و محكم كردن پروتز در داخل كانال از تفنگی با لوله‌ای بلند استفاده می شود در این روش با چندین بار شلیك سیمان به داخل كانال هدایت می‌شود.

وی با بیان اینكه برای این كار باید سرنگ مخصوصی بر سر تفنگ نصب می‌شد، ادامه داد: اما به علت‌های مختلف از جمله نبود سرنگ در بازار جراح ناگزیر بود به كمك انگشت دست سیمان را به‌داخل كانال فمور هدایت كند.

این مخترع گیلانی با بیان اینكه با طراحی رابطی سرنگ 50 سی.سی موشكی بر سر تفنگ نصب می‌شود، افزود: بدین ترتیب و با كمك این رابط و سرنگ 50 سی.سی سیمان خمیری شكل وارد كانال می‌شود و پیش از سفت شدن پروتز در داخل آن قرار می‌گیرد.

دهقانی‌راد با اشاره به هزینه اثربخش بودن این وسیله‌ تولید داخل یادآور شد: نمونه‌ قبلی آن 50 هزار تومان و نمونه‌ ساخت داخل با 1000 تومان هزینه قابل ارائه است.

به‌گفته‌ وی، این وسیله در سال 92 ثبت اختراع شده است و در صورت درخواست بیمارستان‌ها به‌صورت موردی و انفرادی ساخته و به بیمارستان‌ها تحویل داده می‌شود. 

پایان خبر



دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، دومین كنگره سراسری زندگی سالم و توسعه مراقبت‌های پرستاری و مامایی را 28 تا 30 بهمن در بوشهر برگزار می‌كند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، سیاستگذاری و برنامه های وزارت بهداشت در توسعه مراقبتهای پرستاری سلامت مدار(سلامت محور) با سخنرانی معاون وزیر در امور پرستاری، ارزشگذاری و نحوه محاسبه بسته های خدمتی مراقبتهای پرستاری با سخنرانی رئیس كل سازمان نظام پرستاری، راهکارهای ارتقاء کیفیت خدمات مامایی، اخلاق حرفه ای و توسعه سلامت با سخنرانی رئیس دانشكده‌ پرستاری مامایی تهران، راهکارهای ارتقاء تصمیم گیری‌های بالینی در مراقبت‌های پرستاری از موضوعات سخنرانی است.

از دیگر موضوعات سخنرانی می‌توان به نقش ارتباط در بهداشت روان و زندگی سالم، نقش محیط اخلاقی در سلامت جامعه با سخنرانی رئیس دانشكده پرستاری مامایی شهید بهشتی، سلامت معنوی و زندگی سالم، نقش مراقبتهای پرستاری در توانبخشی، نقش ماما در توانبخشی زنان، عوامل مامایی و روانشناختی مؤثر بر سلامت زنان، راهکارهای ارتقاء عدالت در سلامت، عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، نقش زندگی سالم و افزایش امید به زندگی، توانمندسازی سالمندان، زندگی سالم، آموزش و پیشبرد سلامت جامعه و عدم تمکین از رژیم درمانی مراقبتی اشاره كرد.

همچنین پنل وضعیت ایفای نقش پرستاران در سطوح بهداشتی جامعه چگونه است؟ با اعضای هیئت رئیسه دکتر مسعود فلاحی، محمد میرزابیگی ، دکتر فائزه جهان پور و پنل تعرفه گذاری در مراقبت ها با اعضای هیئت رئیسه‌ مسعود فلاحی ـ محمد میرزابیگی ـ دکتر محمدعلی چراغی ـ دکتر عباس عباس زاده ـ حسین پوپ (مسئول هیئت مدیره نظام پرستاری استان بوشهر) برگزار می‌شود.

مهلت ارسال مقالات تا پایان آذر تمدید شد. این كنگره دارای بخش دانشجویی است و امتیاز بازآموزی هم دارد.



عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد كرج گفت: اطلاع‌رسانی پرستار از طریق تلفن(تله نرسینگ) بر كاهش اضطراب خانواده كودكان بستری در بخش‌ NICU موثر است.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، نسرین نظری اظهار كرد: چون امروزه تلفن در اغلب منازل مددجویان وجود دارد توصیه می‌شود كه این تكنولوژی در حیطه‌ مراقبتی – آموزشی پرستاران گنجانده شود كه البته استفاده از آن مستلزم آموزش اصول برقراری ارتباط از طریق راه‌های غیرحضوری است.

وی با بیان این‌كه پرستاری تلفنی مقرون به صرفه، آسان و در دسترس است، ادامه داد: پرستاران با استفاده از این روش می‌توانند موانع مكانی و زمانی ارتباط را از سر راه بردارند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد كرج افزود: در بررسی 24ساعت پس از بستری نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه شماره‌ تلفن یكی از اعضای خانواده گرفته شد و در هر تماس در ابتدا در دو طرف بخش‌هایی از مكالمه قبلی را مرور می‌كردند تا ماهیت اشخاص پشت تلفن مشخص شود در ضمن طول مدت مكالمه به‌طور متوسط 15 دقیقه بود سپس پرسشنامه محقق‌ساخته اضطراب پر شد كه نتایج مطالعه حاكی از كاهش میزان اضطراب خانواده‌ها بود. 

پایان خبر



شنبه 4 آبان 1392برچسب:, :: 15:21 ::  نويسنده : mehdi

گوشی را که عوض کردم، فریاد زدم قلبش می زند

عصمت سلیمانی، پرستار وظیفه شناس آبادانی که با وجود بارداری و داشتن فرزند یکساله، 4 سال اول جنگ تحمیلی در بیمارستان آبادان ماند تا جان هزاران رزمنده را نجات دهد، می گوید خاطراتش از آن روزها کتاب ارزشمندی می شود.

 

عصمت سلیمانی در گفت و گو با خبرنگار نظام  پرستاری با یادآوری دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: به همین ماه مبارک قسم در شرایطی که آبادان در محاصره بود، مواد غذایی درست نمی رسید و برق قطع بود ما ماندیم و با صداقت و با دل و جان زحمت کشیدیم.

وی افزود: خاطرم هست وقتی زخمی ها را می آورند به دلیل قطعی برق و گرمی هوا با دشواری های بسیاری روبه رو بودیم به گونه ای که عرق مجروحان وقتی به زخم هایشان می رسید سوزش شدیدی را ایجاد می کرد و درد آنها را مضاعف می کرد. ما پرستاران علاوه بر انجام خدمات پرستاری مجبور بودیم با تکه ای مقوا هم شده بالای سر مجروحان بنشینیم و آنها را باد بزنیم تا عرق ناشی از گرما و برخورد آن با جراحت هایشان، درد این بند گان خدا را افزون نکند.

این پرستار فداکار، اضافه کرد: قطعی برق آسانسورها را از کار انداخته بود و ما مجبور بودیم با برانکاردهای دستی مجروحان را از پله ها بالا و پایین ببریم و این مسئله خود بر شدت مشقت های کاری پرستاران افزوده بود.

به دلیل بارداری مجبور بودم برای فرار از ترکش نیم خیز شوم

وی ادامه داد: وضعیت عجیبی بود از آنجا که توپخانه پشت بیمارستان طالقانی آبادان بود این ساختمان سه طبقه دائماً مثل گهواره تکان می خورد و خدمات رسانی در آن شرایط برای من که باردار هم بودم بسیار سخت بود به گونه ای که وقتی خمپاره ای می زدند و سوت خمپاره می آمد من به دلیل شرایط خاصم نمی توانستم روی زمین درازکش شوم و مجبور بودم به گوشه ای بروم و نیم خیز شوم.

سلیمانی گفت: این خاطرات تلخ و شیرین در دل جنگ به قدری برای بنده زنده است که اگر یک نویسنده ای پیدا شود و از خاطراتم کتابی تهیه کند مطمئنم کتابی مستند و جالب خواهد شد و امیدوارم بتوانم روزی تمام خاطراتم از آن روزها را در قالب یک کتاب برای آیندگان به امانت بگذارم.

وی افزود: بیمارستان ما 22 بهمن 1362 چنان زیر فشار حملات دشمن بود که خاطرم هست مجروحانی که رمق کمی برای جابه جایی داشتند برای در امان ماندن از ترکش ها مجبور می شدند خودشان را زیر تخت هایشان بیندازند . راهروهای بیمارستان طالقانی پر بود از ترکش و گل هایی که کنده شده بودند و به داخل ریخته بودند.

این پرستار دفاع مقدس اضافه کرد: خاطرم هست که چهار عراقی هم که به اسارت گرفته شده و مجروح بودند نیز در بیمارستان ما تحت مداوا بودند از این همه حملات پی در پی عراق به تنگ آمده و وحشت زده شده بودند.

لرزش دستانم توان بردن یک قاشق پر به دهانم را از من گرفته

وی افزود: یادگارهایی هم از آن زمان در جان و بدن من مانده است که از آن جمله می توانم به کم شنوایی ام بر اثر صداهایی مهیب  خمپاره ها اشاره کنم. من زمانی سخت ترین اقدامات پرستاری و مراقبت ها را با دستمانم به صورت ماهرانه ای انجام می دادم اما الان به دلیل لرزش شدید دستانم از بردن یک قاشق پر از غذا به طرف دهانم قاصرم.

وی که از سال 88 بازنشسته شده است، افزود: بنده 4 سال و 4 ماه و 13 روز در جنگ بودم و خاطرات تلخ و شیرین زیادی را از آن زمان دارم. خاطرم می آید که 28 شهریور 59 پدر شوهرم در اصفهان فوت شد و بیمارستان آماده باش بود و به من برای حضور در مراسم تدفین مرخصی نمی دادند اما بالاخره توانستم با کسب اجازه از دادگاه انقلاب در مراسم سوگواری پدر شوهرم در اصفهان حضور یابم.

سلیمانی اضافه کرد: وقتی مراسم تمام شد و ما قصد برگشتن به آبادان را داشتیم از رادیو شنیدیم که در آبادان حمله هوایی شروع شده و مردم در حال تخلیه شهر هستند، تمام فامیل مصرانه خواستار ماندن ما بودند اما من گوشم بدهکار نبود و بر این باور بودم که امروز بیش از همیشه به وجود ما نیاز است به همین دلیل کودک یکساله ام را به فامیل سپردم و به همراه همسرم عازم آبادان شدم.

وی افزود: زمانی را که به آبادان رسیدیم هیچگاه از یاد نمی برم آسمان آّبادان را دود سیاه گرفته بود. مردم ساک و چمدان بسته کنار جاده ها ایستاده بودند تا با ماشین های عبوری شهر را ترک کنند اما ماندم و تا سال 64 بی وقفه و با دل و جان همدوش تمام کسانی که از جان و مال خود گذشته بودند و ایثارگرانه از مرز و بوم خود دفاع می کردند، به مجروحان جنگ امداد رسانی کردم.

این پرستار ادامه داد: بالاخره سال 64 همزمان با به مدرسه رفتن دخترم مأمور به خدمت شدم و با کلی خاطره از روزهای ایثار و شهادت به اصفهان آمدم و کنار فرزند خود ماندم.

وی افزود: ما امثال آقای فولادی که تا یک قدمی سردخانه رفتند و بازگشتند کم نداشتیم. چون مجروحان به دلیل خونریزی شدید دیگر قدرت تکلم خود را از دست می دادند و نبض آنها به قدری ضعیف می شد که به سختی قابل تشخیص بود. به خدا بنده جزئیاتی که آقای فولادی در برنامه ماه عسل مطرح کرد را کاملاً از خاطر برده بودم و وقتی او تعریف می کرد تازه تمام آن صحنه ها برایم تداعی شد.

فریاد شوق پرستار از زنده بودن یک شهید

وی ادامه داد: خاطرم هست که او را آماده کرده بودند که به سردخانه ببرند و حتی روی صورت او را به عنوان شهید کشیده بودند اما به یکباره بنده از همکارانم گوشی جدیدی خواستم تا بار دیگر و با گوشی دیگری وضعیت ایشان را چک کنم و به خواست خدا متوجه علایم حیاتی او که بسیار ضعیف شده بود، شدم و فریاد زدم که زنده است.

سلیمانی گفت: از این ماجراهای عجیب در آن روزها برای ما کم پیش نیامده ولی بنده و امثال بنده در ذهنمان  اسامی افراد به خاطر نداریم. شاید آن مجروحان ما را بشناسند و چهره من برای خیلی از آنها آشنا باشد ولی من بسیاری از آنها را به خاطر ندارم.

وی افزود: خدا را شکر می کنم که در این سالها به گونه ای به خلق خدا خدمت کرده ام که امروز راحت سرم را روی زمین می گذارم . هیچ وقت نسبت به مجروح یا بیماری که مددجوی من بوده بدخلقی نکرده ام و این را از افتخارات حرفه ای خود می دانم و از این بابت از خدا شاکرم.

این پرستار وظیفه شناس آبادانی با قدردانی از مسئولان سازمان نظام پرستاری به دلیل اهدای سفر حج عمره  گفت: در مورد هدیه ای که سازمان نظام پرستاری نیز به بنده اهدا کرده اند بسیار تشکر می کنم و واقعاً توقعی نداشتم زیرا تمام کسانی که در آن روزها در هر سمت و منصبی برای دفاع از کشور به میدان آمده بودند واقعاً خالصانه وارد میدان شده بودند و هیچ منتی بر کسی نیست.

پایان خبر



عضو شورای عالی نظام پرستاری گفت: برخی در شورای عالی بیمه به دلیل نگرانی از به مخاطره افتادن منافعشان، حضور غیر پزشکان از جمله پرستاران را در این شورا بر نمی تابند.

 

احمد نجاتیان در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری، حضور نماینده ای از سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه را انتظاری قانونی از سوی جامعه پرستاری خواند و افزود: جای تأسف است، در دولتی که خودش را به قانونمندی معرفی می کند، مصوبه اخیر هیئت دولت مبنی بر عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه به راحتی نادیده گرفته می شود.

وی ادامه داد: حضور نماینده ای از پرستاران در شورای عالی بیمه، قانون است و قانون نیز لازم الاجراست. انتظار ما این بود که دولت یازدهم با توجه به شعارهای که همواره در راستای قانونمداری طرح می کند، بیش از دولتهای دیگر به  قانون پایبند باشد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری مشهد با اشاره به حضور نمایندگانی از گروه های مختلف در شورای عالی بیمه گفت: چرا نباید پرستاران که بخش اعظمی از نیروهای نظام سلامت را تشکیل می دهند و به لحاظ قانونی نیز منعی برای حضور در این شورا ندارند، فقط به صرف نظر مخالف برخی در این شورا امکان حضور نداشته باشند.

وی افزود: قطعاً ممانعت از حضور قانونی نماینده ای از جامعه پرستاری در شورای عالی بیمه بر اساس رأی افراد، عاقبت خوشی نخواهد داشت و یقین داریم اگر آقای رئیس جمهور در جریان این قانون شکنی قرار گیرند، حتماً برخورد می کند.

سرپیچی از قانون با هیچ بهانه ای پذیرفته نیست

نجاتیان اضافه کرد: قانون، قانون است و سرپیچی از آن به بهانه تعلق آن به دولتهای گذشته توجیه قابل قبولی نیست و اگر بخواهد این رویه مرسوم شود، دیگر سنگ روی سنگ بند نمی شود.

وی عدم اجرای مصوبه عضویت سازمان نظام پرستاری را در شورای عالی بیمه خواست دولت ندانست و گفت: به نظر می رسد این مسئله بیشتر نظر گروه هایی در شورای عالی بیمه است که احتمالاً به دلیل نگرانی از به مخاطره افتادن منافعشان، حضور غیر پزشکان در این مجمع را بر نمی تابد.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: این در حالی است که پرستاران فارغ از تمام این مسائل تنها خواستار اجرای قانون بوده، تلاش دارند با کاهش بار هزینه های درمانی گامی موثر در جهت احقاق حق و حقوق مردم و بیماران برداشته شود.

وی ادامه داد: اما با روندی که شاهد آن هستیم به نظر می رسد، برخی گروه ها تمایلی ندارند که این اتفاق بیفتد و شاید منافع آنها ایجاب می کند که مردم هزینه بیشتری از جیب خودشان بدهند و بیمه ها بیشتر خدمات این گروه را تحت پوشش قرار دهد.

نجاتیان اضافه کرد: این در حالی است که در دنیا، سازمان های بیمه گر به این نتیجه رسیده اند که باید خدمات گروهی را تحت پوشش قرار دهند که با کیفیت و در عین حال ارزان تر است. هیچ دلیلی وجود ندارد که بیمه ها در مورد خدمتی که هم پزشک و هم پرستار قادر به انجام آن است، بخواهد آن خدمتی که گران تر تمام می شود را پوشش دهد.

حضور یک اقتصاد دان در وزارت بهداشت حرکتی ارزشمند است

وی حضور دکتر دانش جعفری به عنوان یک اقتصاد دان در کنار وزیر بهداشت را اتفاقی میمون برای نظام سلامت  کشور برشمرد و گفت: انتصاب یک اقتصاددان به عنوان مشاور وزیر بهداشت حرکتی بسیار مفید و ارزشمند است، به شرط آنکه او در برنامه ریزی های خود از گروه های غیر پزشک نظیر سازمان نظام پرستاری نیز سوال کند.

عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: سازمان نظام پرستاری نیز این آمادگی را دارد که با تمام توان کارشناسی خود در جهت بهبود اقتصاد سلامت کشور به او مشاوره دهد و با سند و مدرک ثابت کند که بسیاری از خدماتی که در حال حاضر با تعرفه های بسیار بالا به مردم ارائه می شود، می تواند توسط پرستاران با همان کیفیت و چه بسا بالاتر و با قیمتی بسیار نازل تر اجرایی شود.

وی اضافه کرد: اگر نظر دولت حقیقتاً کاهش هزینه های مردم از خدمات درمانی است،یکی از راهکارها، پوشش بیمه ای خدمات سایر گروه های تیم سلامت است.

نجاتیان، علت عمده مطرح نشدن تعرفه های پرستاری در شورای عالی بیمه را نبود نماینده ای از سوی جامعه پرستاری در این شورا خواند و گفت: به همین دلیل هر زمان که بحثی در این رابطه در شورای عالی بیمه مطرح می شود، گروه های دیگر نظرات خود را غالب می کنند و امکان دفاع برای نمایندگان پرستاری وجود ندارد. این در حالی است که ساماندهی بحث تعرفه های پرستاری نقش چشمگیری در کاهش هزینه های درمانی مردم دارد.

مدیر واحد بین الملل سازمان نظام پرستاری خاطر نشان کرد: علاوه بر تمام این مسائل اصلاً منطقی به نظر نمی رسد که با وجود مصوبه  قانونی، برای گروهی که بالای 60 درصد جمعیت تیم سلامت را تشکیل می دهند، در شورای عالی بیمه، کسان دیگری تصمیم گیری کنند.

نخستین جلسه شورای عالی بیمه پس از تصویب عضویت سازمان نظام پرستاری در این شورا، در 28 مهر بدون حضور نماینده ای از جامعه پرستاری تشکل شد.

پایان خبر



ئیس هیئت مدیره نظام پرستاری قوچان طرح اعتبار بخشی را بدون آماده سازی زیر ساختها یک آمارگیری بیهوده خواند و گفت: پرستاران به واسطه این طرح مجبورند علاوه بر بیمارداری دغدغه تکمیل کردن فرم های اعتبار بخشی را هم داشته باشند.

 

محمد نیک پی در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری، طرح اعتبار بخشی در بیمارستانها را نوعی کاغذ بازی خواند و گفت: این طرح عملاً پرستاران را از بالین بیماران دور کرده است و پرستاران را درگیر پر کردن انواع فرم های مختلف کرده است.

وی ادامه  داد: تا زمانی که زیر ساخت آماده نباشد، پیاده سازی چنین طرح هایی جز وقت تلف کردن چیز دیگری در بر ندارد و خود مجریان نیز به تمام این مسائل واقف هستند و می دانند که در نهایت این طرح نه به نفع نظام سلامت و نه مردم است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستار گفت: تا زمانی که فرهنگ و زیر ساخت اجرای یک طرح وجود نداشته باشد، حتی اگر آن طرح علمی ترین و کاربردی ترین طرح نیز باشد، اجرای آن بی فایده است. در مورد طرح اعتبار بخشی نیز قضیه دقیقاً همین است و فقط یکسری آمارگیری های بیهوده انجام می شود و بی جهت یک بار اضافی به دوش پرسنل گذاشته می شود.

وی اضافه کرد: پیش از اجرای طرح اعتبار بخشی، پرستار بود و بیمارش اما حالا پرستار علاوه بر بیمار باید دغدغه پر کردن و تکمیل کردن حجم زیادی از فرم های مربوط به طرح اعتبار بخشی را نیز داشته باشد و وقتی هم به این موضوع معترض می شویم در پاسخ می گویند، این هم جزو وظایف کاری شماست.

نیک پی افزود:  اگر پیش از این، پرستار بر بالین بیمارش، 4 مرتبه امکان حضور داشت الان این مراجعه به 2 بار کاهش یافته است زیرا مجبور است در یک بازه زمانی مشخص فرم های تکمیل شده را تحویل مسئول مربوطه بدهد و پاسخگو باشد.

وی خاطر نشان کرد: بنده نیز قبول دارم که طرح اعتبار بخشی فی نفسه می تواند طرح سنجیده ای باشد اما به شرط آنکه نیروی کافی و توجیه شده در اختیار باشد تا بتواند برای اموری مثل آموزش به بیمار که بسیار هم مبحث مهمی است وقت بگذارد. در غیر این صورت این طرح، کاری عبث و بی فایده است.

پایان خبر



دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی کنفرانس علمی یک روزه مراقبتهای پرستاری را در بیماران با اختلال روانپزشکی قبل و بعد از ECT 8 دی در بیمارستان نیایش تهران برگزار می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان نظام پرستاری، افزایش مهارت و دانش در زمینه آماده سازی بیماران دچار اختلال روانپزشکی جهت ECT،  افزایش دانش و مهارت در پرستاری قبل از ECT 2، افزایش دانش و مهارت در پرستاری بعد از ECT 3، شناسایی عوارض ECT 4 و کنترل عوارض ECT از اهداف این کنفرانس است.

این کنفرانس برای پزشکان عمومی (دکترای حرفه ای) کارشناسان و کارشناسان ارشد پرستاری 1.75 امتیاز دارد.

پایان خبر



پوستر دانشجوی ترم 7 کارشناسی پرستاری دانشگاه شاهد در سمینار پرستار، ماما و پژوهش جزو پوستر شفاهی برتر منتخب شد.

 

 

 

مرتضی مرادپور ارائه کننده این پوستر در بخش دانشجویی در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری اظهار کرد: این پوستر نتیجه بررسی بر روی 422 دانشجو کارشناسی در دانشگاه های تهران، شهیدبهشتی، ایران، شاهد، امیر کبیر، دانشگاه صنعتی شریف بود.

وی موضوع این پوستر دانشجویی را احساس غربت و رضایت از زندگی در دانشجویان مقیم خوابگاه های دانشگاه های تهران عنوان کرد و گفت: در این بررسی اعداد و ارقامی حاصل شد که بر اساس نتایج این بررسی احساس غربت در دانشجویان متأهل کمتر است.

این دانشجوی ترم 7 کارشناسی پرستاری دانشگاه شاهد با بیان اینکه در افراد مجرد احساس غربت بیشتر و میزان رضایت از زندگی کمتر است، افزود: این میزان احساس رضایت روی جنبه های مختلف آموزشی، تحصیلی تاثیرگذار است.

پایان خبر



پوستر دانشجوی ترم 7 کارشناسی پرستاری دانشگاه شاهد در سمینار پرستار، ماما و پژوهش جزو پوستر شفاهی برتر منتخب شد.

 

 

 

مرتضی مرادپور ارائه کننده این پوستر در بخش دانشجویی در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری اظهار کرد: این پوستر نتیجه بررسی بر روی 422 دانشجو کارشناسی در دانشگاه های تهران، شهیدبهشتی، ایران، شاهد، امیر کبیر، دانشگاه صنعتی شریف بود.

وی موضوع این پوستر دانشجویی را احساس غربت و رضایت از زندگی در دانشجویان مقیم خوابگاه های دانشگاه های تهران عنوان کرد و گفت: در این بررسی اعداد و ارقامی حاصل شد که بر اساس نتایج این بررسی احساس غربت در دانشجویان متأهل کمتر است.

این دانشجوی ترم 7 کارشناسی پرستاری دانشگاه شاهد با بیان اینکه در افراد مجرد احساس غربت بیشتر و میزان رضایت از زندگی کمتر است، افزود: این میزان احساس رضایت روی جنبه های مختلف آموزشی، تحصیلی تاثیرگذار است.

پایان خبر



ربی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارتش تهران گفت: پرستاران به عنوان یکی از اعضای تیم پروازی باید با شرایط و نحوه صحیح انتقال هوایی کودکان آشنا باشند تا انتقالی ایمن انجام شود.

 

 

 

مریم نظام زاده در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری با بیان اینکه انتقال هوایی علاوه بر داشتن مزیت معایبی هم دارد، اظهار کرد: هایپوترمی، هایپوکسمی و هایپوگلیسمی از عوارض مهم در انتقال هوایی کودکان هستند.

وی ادامه داد: همچنین مسائلی از قبیل اختلاف ارتفاع، ارتعاش، نور، سرما، سر و صدا و محدودیت فضا مراقبت را حین انتقال با مشکل روبه رو می کند.

مربی دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ارتش تهران افزود: کودکان به علت آسیب پذیر بودن یکی از گروه های مهم در امر امدادرسانی و مراقبت اورژانس است در این میان امداد و نجات هوایی در زمان بروز حادثه، با فراهم کردن امکانات و اقدامات درمانی پیشرفته در کوتاهترین زمان برای مصدومان و کاهش زمان انتقال آنها به مراکز درمانی پیشرفته می تواند نقش مهم در کاهش مرگ و میر داشته باشد.

  • پایان خبر


شنبه 4 آبان 1392برچسب:, :: 14:56 ::  نويسنده : mehdi

مروزه خالکوبی ظریف و تاتو در میان جوانان و نوجوانان طرفداران زیادی را به خود جلب کرده، این در حالی است که اکثر این افراد از خطر انتقال بیماری های خطرناک عفونی نظیر هپاتیت C  از این طریق بی اطلاع هستند.

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، یکی از راه‌های انتقال هپاتیت، خون است و هر وسیله‌ای که هنگام استفاده از آن خونریزی رخ دهد، می‌تواند باعث انتقال هپاتیت شود. در تاتو هم از سوزن استفاده می‌شود و احتمال خونریزی وجود دارد.

 اگر سوزنی که استفاده شده آلوده باشد، فرد را به ویروس آلوده می‌کند. تاتو می‌تواند باعث انتقال بیماری‌هایی مانند هپاتیت B، C و ایدز شود، به خصوص در انواعی از تاتو که ماده تاتو به زیر پوست تزریق می‌شود.

بر اساس مطالعات، کسانی که خالکوبی می کنند ۹ برابر بیشتر از سایر افراد، در معرض خطر ابتلا به هپاتیت C قرار دارند، در حالی که در افراد بدون خالکوبی این بیماری بسیار کمتر دیده می شود.

علایم هپاتیت چند هفته (حداقل چهار هفته) پس از اینکه ویروس آن وارد بدن می‌شود، بروز می‌کند.

اغلب اوقات هپاتیت نوع C و گاهی نیز هپاتیت نوع B به صورت مزمن باقیمانده و می تواند به نارسایی کبد و نیز سرطان این عضو حیاتی منجر شود.

سایر بیماری های عفونی مثل هپاتیت B ، سیفیلیس، جذام و سل نیز می تواند از طریق خالکوبی یا تاتو منتقل شوند.

انجام خالکوبی در مکان های سنتی و آلوده، اندازه و بزرگی خالکوبی ، همچنین استفاده از رنگهای سفید، زرد، نارنجی و قرمز، احتمال ابتلا فرد به این بیماری ها را افزایش می دهد.

پایان خبر



شنبه 4 آبان 1392برچسب:, :: 14:54 ::  نويسنده : mehdi

ا وجود تصویب حضور  سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه، دعوت نشدن از این سازمان در اولین جلسه رسمی این شورا در دولت جدید موجی از نگرانی و ناامیدی را در بین پرستاران به وجود آورده است.

 

 

ماههای آخر کاری دولت دهم مقارن شد با روزهای تحقق آرزوهای دیرینه جامعه و خانواده بزرگ پرستاری  مصوباتی که  روزی  دست نیافتنی و نا شدنی  فرض  می شد اکنون محقق و دست یافتنی شده است.

بی شک و با احترام به هر 5 مصوبه تاریخی پرستاری به نظر می رسد عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه یکی از مهمترین و با ارزش ترین این مصوبات بود که کمتر مورد توجه همکاران پرستار قرار گرفت.

با عضویت سازمان نظام پرستاری در شورای عالی بیمه، خانواده بزرگ پرستاری نیز می تواند مانند  بقیه ارکان نظام سلامت شاهد  ظهور و تبلور  نظرات خود در عرصه  تصمیم سازی و تصمیم گیری  در حوزه بیمه باشد.

اما متاسفانه با برگزاری اولین جلسه شورای عالی بیمه در چند روز گذشته و عدم دعوت از نماینده سازمان نظام پرستاری موجی از نگرانی، ابهام و سوالاتی را در اذهان پدید آورد آیا باز هم باید شاهد و منتظر قانون شکنی و عدم  اجرای قانون باشیم؟

آیا باز هم پرستاری و پرستاران قربانی سیاست بازی و سیاست زدگی گروهها خواهد شد؟

آیا باز هم باید شاهد توجه  به خواست گروههای حداکثری و موثر در نظام سلامت باشیم؟

آیا روزنه تدبیر و بارقه امید که در کشور باز شده است شامل گروههایی نظیر پرستاری نخواهد شد؟ و سوالاتی بسیارند....

اما جامعه پرستاری و پرستاران هنوز به دولت تدبیر و امید، امید داشته و تدبیر، تفکر ، تعقل و خرد جمعی را راه مناسبی برای رفع مشکلات می داند به شرط آنکه شامل حقوق همه گروهها و همه مردم باشد.

بهروز رحیمی

عضو شورای  عالی  نظام پرستاری



شنبه 4 آبان 1392برچسب:, :: 14:53 ::  نويسنده : mehdi

ئیس هیئت مدیره نظام پرستاری فسا جایگاه معاونت پرستاری را بالاتر از معاونت درمان برشمرد و گفت: این پرستاران هستند که بیمارستان ها را اداره می کنند و معاونت پرستاری به پشتوانه جامعه پرستاری باید حرف اول را در وزارت بهداشت بزند.

 

 

 

سعادت الله امیری در گفت و گو با خبرنگار نظام پرستاری، معاونت پرستاری را با توجه به جمعیت 60 درصدی پرستاران در نظام سلامت، حق آنها دانست و گفت: تشکیل معاونت پرستاری خواسته ای است که پرستاران حدود سه دهه آن را پیگیری کرده اند.

وی افزود: جایگاه معاونت پرستاری در وزارت بهداشت باید در حد جایگاه معاونت درمان و چه بسا بالاتر از آن باشد زیرا این پرستاران هستند که بیمارستان ها را اداره می کنند و با بیماران در ارتباط تنگاتنگ هستند.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری فسا با اشاره به مشکلات خاص پرستاران در سیستم بهداشت و درمان کشور گفت: باید نهادی هم در وزارت بهداشت باشد که مشکلات پرستاران را بشناسد و این مسائل را به درستی و عمیقاً درک کند و راهکارهای حل آنها را بداند و رفع این مشکلات به واقع جزو دغدغه هایش باشد.

وی اضافه کرد: همان طور که توقع است، پرستاران خوب کار کنند و به درد مردم برسند، به هر صورت پرستار نیز توقع دارد، معاونتی مستقل در وزارت بهداشت داشته باشد تا به درد او برسد و این حداقل انتظاری است که می توان داشت. در کشور های دیگر سطح توقعات پرستاران از مسئولان نظام سلامت بسیار در سطح بالاتری قرار دارد.

امیری ادامه داد: قطعاً معاونت مراقبت و پرستاری می تواند، بسیاری از مشکلات پرستاری را حل کند و از همین رو باید تقویت شده و به پشتوانه قشر پرستاری، حرف اول را در وزارت بهداشت و درمان بزند.

وی افزود: معاونت پرستاری نه تنها در وزارت بهداشت باید دارای جایگاه خاص باشد بلکه باید به کل بدنه نظام سلامت تسری یافته و متناظر این معاونت در تمامی دانشگاه های علوم پزشکی کشور تشکیل شود تا پرستاران نیز برای شنیده شدن مشکلات شان در هیئت رئیسه های دانشگاه ها نیز امید داشته باشند.

سوپروایزر بالینی بیمارستان ولی عصر فسا خاطر نشان کرد: امید جامعه پرستاری این است که مشکلات پرستاران از طریق سازمان نظام پرستاری با همکاری معاونت مراقبت و پرستاری به سرانجام برسد و در این راستا از هیچ تلاشی برای حفظ و تقویت معاونت مراقبت و پرستاری فروگذار نخواهد بود.



رئیس گروه پرستاری معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی مدعی شد: بند بند قانون ارتقاء بهره وری به طور کامل در بیمارستانها و مراکز درمانی سازمان تأمین اجتماعی در حال اجراست.

 

مریم گیلوری در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری با بیان اینکه قانون به صراحت بر 44 ساعت کار در هفته(192 ساعت در ماه) تأکید دارد، اظهار کرد: از این رو پرستاران تأمین اجتماعی 176 ساعت در ماه کار می کردند که بنابراین قانون ساعت کار آنها به به 192 ساعت در ماه افزایش یافت.

وی با بیان اینکه طبق قانون سقف اضافه کار 80 ساعت برای پرسنل بیمارستانی تأمین اجتماعی رعایت می شود، افزود: این متن صریح قانون است و اینکه دانشگاه های علوم پزشکی از اجرای آن سر باز می زنند موضوع دیگری است.

رئیس گروه پرستاری معاونت درمان سازمان تأمین اجتماعی با بیان اینکه از 10 بند 8 بند آن ارتباطی به کاهش ساعت کاری ندارد، ادامه داد: در یکی از این بندها طبق گفته ی دکتر مبارکی؛ مدیر کل نیروی انسانی وزارت بهداشت باید برای پرسنل شیفت در گردش روز جمعه 1.5 برابر محاسبه نمی شد که ما نیز پس از اخذ موافقت هیئت مدیره چنین عمل کردیم اما پس از مدتی عنوان کردند که اشتباهی صورت گرفته و باید مجدداً روزهای جمعه(نه دیگر ایام تعطیل) برای پرسنل شیفت در گردش 1.5 برابر محاسبه شود که البته برای اجرا در بیمارستان های سازمان تأمین اجتماعی باید به تایید هیئت مدیره برسد.



شنبه 4 آبان 1392برچسب:, :: 14:51 ::  نويسنده : mehdi

بیسکویت امروزه به یک میان وعده متداول در بین بزرگسالان و کودکان بدل شده است به گونه ای که برخی مطالعات، سرانه مصرف بیسکویت در ایران را حدود یک کیلوگرم برآورد می کند، اما کدام بیسکویت ها سالم ترند.

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری، بیسکویت های بسیاری با طعم های متفاوت وجود دارد؟ آیا می دانید کدام یک از آنها سالم تر و بهتر هستند؟

برخی معتقدند به دلیل استفاده کمتر حرارت در تهیه بیسکویت ویفر این نوع از بیسکویت بر سایر انواع آن ارجحیت دارد و سالم‌تر است، در حالی که از نظر علمی، این‌طور نیست.

در واقع، ویفر بیسکویتی است که بین نان‌های آن کرمی وجود دارد که از روغن و شکر تهیه شده است. بنابراین در مقایسه با سایر بیسکویت‌ها باید گفت روغن و شکر استفاده ‌شده در آن زیادتر بوده و از این نظر نمی‌توان گفت سالم‌تر است.

از میان بیسکویت‌ها، انواع سبوس‌داری که از آرد کامل تهیه شده‌اند بر سایر بیسکویت‌ها برتری دارند؛ زیرا در این محصولات روغن و شکر کمتری به کار رفته و از این نظر مصرف‌شان در مقایسه با سایرین به همه گروه‌های سنی توصیه می‌شود.

در کل، باید گفت بیسکویت محصول نسبتا خوبی است و به عنوان میان‌وعده صبح و عصر مصرف آن همراه با چای کم‌رنگ و یا شیر هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان به ویژه اگر با آرد کامل و روغن و شکر کم تولید شده باشد، توصیه می‌شود.

البته این دسته از خوراکی‌ها به دلیل ماهیت پر کالری بودن باید در محدوده مشخصی به مصرف برسند، زیرا حتی یک بیسکویت اضافی هم می‌تواند اضافه وزن و چاقی به بار آورد.



دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه ی نوزادان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی گفت: رژیم غذایی استاندارد برای پیشرفت رشد و کاهش مرگ و میر نوزادان نارس و نیز کاهش هزینه های وارده به خانواده و جامعه توصیه می شود.

 

سیما پورتیمور در گفت وگو با خبرنگار نظام پرستاری اظهار کرد: تغذیه مناسب در نوزادان برای رشد طبیعی، مقاومت در برابر عفونت و تکامل عصبی ضروری است.

وی ادامه داد: در تغذیه ایمن باید به میزان حجم، تعداد دفعات، نوع شیرمادر یا فورمولا، مدت و روش تغذیه، موقعیت و اندازه تغذیه لوله ای، بررسی مشخصات رشدی و تحمل آن در نوزادان توجه کرد.

دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبتهای ویژه ی نوزادان افزود: روش های مختلفی برای تغذیه از جمله گاواژ مداوم و متناوب، کاف و... براساس نیاز و تحمل نوزادان وجود دارد.

پورتیمور با بیان اینکه تغذیه با شیرمادر بهترین روش تغذیه است، ادامه داد: در بررسی های مختلف انواع روش تغذیه مقایسه شده است. انفوزیون آهسته تغذیه در مدت 120 دقیقه تغذیه سبب افزایش میزان پاسخ دوازدهه، میزان حجم باقیمانده 2 ساعت بعد همچنین سریع تر محتوای معده نسبت به روش بولوس می شود.

وی با بیان اینکه کنترل هفتگی شاخص های رشد در این نوزادان برای بررسی تاثیر تغذیه ضروری است، گفت: در مدیریت این نوزادان باید نوزادان نارس از نظر علایم تحمل تغذیه و دیگر عوارض احتمالی بررسی و تحت نظر باشند.

دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان یادآور شد: آمادگی نوزادان برای تغذیه و پیشرفت تغذیه پایه ای نوزادان حداقل باید هر 24 ساعت کنترل و ثبت شود.

پایان خبر



شنبه 4 آبان 1392برچسب:, :: 14:48 ::  نويسنده : mehdi

كارشناس ارشد بیهوشی گفت: در مواردی كه آلودگی در بیمارستان مشكوك است باید علاوه‌بر رعاین پوشش مناسب از محلول  هایپوكلریت سدیم با غلظت یك‌درصد با دستمال پارچه‌ای یا كاغذی(جاذب رطوبت) استفاده شود.

 

 

 

گیتی وكیلیان در گفت‌وگو با خبرنگار نظام پرستاری اظهار كرد: باید در ابتدا دستمال جاذب رطوبت بر روی ماده‌ آلوده قرار داده تا مواد كاملاً جذب شوند سپس محلول ضدعفونی‌كننده به‌مدت 10 دقیقه بر روی سطح باقی‌ بماند سپس پارچه و دستكش هر دو دور انداخته شود.

وی با بیان اینكه در مواردی كه از هایپو كلریت سدیم استفاده می‌شود باید مراقب بود كه به سطوح آسیبی وارد نشود، ادامه داد: موادی كه بر روی سطوح پخش می‌شوند یا مانند مواد غذایی، ادرار، استفراغ تمیز و غیرعفونی هستند كه می‌توان به‌كمك محلول دترژنت(شوینده) و با استفاده از دستكش لاتكس(نه استریل) آنها را از روی سطوح پاك كرد.

كارشناس ارشد بیهوشی با بیان این‌كه در مواردی كه مواد مشكوك به آلودگی و خطر آسیب به سطوح وجود دارد می‌توان از آب اكسیژنه‌ 3 درصد استفاده كرد، افزود: محلول نباید رقیق باشد بلكه محلول باید تازه استفاده شود.

وكیلیان در خصوص نحوه نگهداری مواد در یخچال نیز گفت: برای آنكه نیازیبه log book (ابزاری برای كنترل و چك كردن) نباشد باید در نگهداری مواد در یخچال به رعایت بهداشت و درجه حرارت مناسب توجه كرد.

وی افزود: به‌عنوان مثال میزان درجه حرارت یخچال برای بیمار 1 تا 5 درجه‌ی سانتیگراد است و دمای فریزر باید صفر و یا زیر صفر درجه باشد.  

پایان خبر



شنبه 4 آبان 1392برچسب:, :: 14:45 ::  نويسنده : mehdi

متابولیسم گلوكز، چربی‌ها، پروتئین، داروها، تشكیل صفرا و دفع بیلی‌روبین از كاركردهای كبد است.

 

 

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نظام پرستاری از تست‌ها تشخیصی كبد می‌توان به تست عملكرد كبد(LFT)، SGOT، SGPT، آلكالین فسفاتاز، لاكتیك دهیدروژناز، آمونیاك سرم، بیلی‌روبین سرم و پروتئین‌های سرم(آلبومین، گلوبولین، آلفافیتوپروتئین) اشاره كرد.

 چك تست‌های انعقادی(PT، PTT و پلاكت)، اخذ رضایتنامه‌ كتبی، چك علائم حیاتی، تشویق بیمار به نگه‌داشتن نفس هنگام انجام بیوپسی برای جلوگیری از سوراخ شدن دیافراگم و پارگی كبد، قرار دادن بیمار به پهلوی راست پس از انجام بیوپسی برای جلوگیری از خونریزی، توجه به خونریزی، نشت صفرا(پریتونیت صفراوی) پس از انجام بیوپسی از نكات مهم مراقبتی قبل و بعد از بیوپسی كبد است.

یرقان از نظر بالینی زمانی مشهود است كه سطح بیلی‌روبین سرم از 5.2 میلی‌گرم در دسی‌لیتر بیشتر شود. یرقان همولیتیك ناشی از اختلالات همولیتیك و ترانسفوزیون خون است. یرقان هپاتوسلولار هم به علت عفونت‌های ویروسی ناشی از هپاتیت A، B، C، D، E و مصرف الكل است.

یرقان ناشی از هایپربیلی‌روبینمی ارثی هم به علت سندرم گیلبرت و سندرم روتور است.

پاتوفیزیولوژی آسیت

هایپرتانسیون ورید پورت و در نتیجه افزایش فشار مویرگی و انسداد جریان خون وریدی در كبد آسیب‌دیده عامل موثر در ایجاد آسیت است.

 نارسایی كبد در متابولیسم آلدسترون به افزایش سدیم و احتباس آب در بدن منجر می‌شود. كاهش سنتز آلبومین در حركت آب از سیستم عروق به داخل فضای پریتوئن (صفاق) نقش دارد.

طبق تئوری گشاد شدن شریانی هایپرتانسیون ورید پورت سبب اتساع شریان‌ها شده كه به‌دنبال آن كاهش حجم خون در گردش شریانی سبب فعال شدن سیستم رنین رنین- آنژیوتانسیون- آلدسترون و هورمون ضد ادراری (ADH) شده كه به‌دنبال آن احتباس آب و سدیم و در نتیجه آسیت رخ می‌دهد.

تظاهرات بالینی در آسیت

افزایش دور شكم و ازدیاد وزن

اشكال در تنفس به‌علت مشكل در اتساع دیافراگم

تهوع، استفراغ، بی‌اشتهایی به علت فشار بر روده‌ها

اختلال در تعادل آب و الكترولیت

اولویت مراقبت پرستاری در آسیت اندازه‌گیری و ثبت روزانه‌ی دور شكم است

هدف اصلی درمان در آسیت دستیابی به تعادل منفی سدیم برای كاهش احتباس مایعات در بدن است

اساس درمان محدودیت مصرف سدیم خوراكی، دیورتیك‌ها به‌خصوص آلداكتون، پاراسنتز (كشیدن مایع صفاق)

نكات مهم مراقبتی قبل و بعد از پاراسنتز:

تكمیل فرم رضایتنامه

رعایت نكات استریل

قرار دادن بیمار در پوزیشن نشسته یا نیمه‌نشسته

چك فشارخون قبل و بعد از پاراسنتز

خالی بودن مثانه بیمار

توجه به علائم كلاپس عروقی و هیپوولمی پس از پایان پروسیجر مانند كاهش فشارخون

توجه به علائم عفونت مانند كنترل درجه حرارت

علل انسفالوپاتی كبدی

تجمع آمونیاك و آسیب مغزی ناشی از آن

-          دهیدراتاسیون

-          عفونت

-          تب

-          مصرف داروها: آرامبخش‌ها، سدتیوها، هالوتان

-          الكل

-          هیپوگلیسمی

-          هیپوكسی، اختلال الكترولیتی، ادم مغزی، عدم تعادل اسید و باز


نارسایی برق‌آسای كبدی 

به اختلال شدید در فعالیت سلول‌های كبدی كه كمتر از 8 هفته (بدون بیماری زمینه‌ای كبدی) یا 2 هفته (در زمینه‌ی بیماری‌های كبدی) اتفاق افتد نارسایی برق‌آسای كبدی گفته می‌شود.

 شایع‌ترین علت آنسفالوپاتی برق‌آسای كبدی در 75 درصد موارد هپاتیت ویروسی است.

 از میان داروها استامینوفن شایع‌‌ترین علت نارسایی برق‌آسای حاد كبدی است.

 اولین علامت آنسفالوپاتی كبدی تغییرات ذهنی است.

 ادم مغزی و افزایش فشار داخل مغز (ICP) از علائم نارسایی برق‌آسای كبدی است.

 عوارض نارسایی برق‌آسای كبدی

 نارسایی كلیه

 آلكالوز متابولیك و آلكالوز تنفسی

 هایپوناترمی

 خونریزی گوارشی

 اختلالات انعقادی (DIC)

 عفونت

 درمان آنسفالوپاتی كبدی

 كاهش آمونیاك خون: جلوگیری از تولید و جذب روده‌ای آمونیاك (لاكتالوز)

-          حذف باكتری‌های نیتروژن‌زدای روده (نئومایسین و مترونیدازول)

-          محدود كردن پروتئین دریافتی

-          تشویق به مصرف ویتامین‌ها به‌خصوص گروه B

-          استفاده از آنتاگونیست بنزودیازپین‌ها (فلومازنیل)

-          توجه به علائم خونریزی و ادم

-          پیوند كبد

مصطفی بیژنی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی فسا



درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان پرستاران فردا و آدرس parastaranfardah.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 5
بازدید ماه : 63
بازدید کل : 5354
تعداد مطالب : 59
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1



Alternative content


بازی آنلاین

بازی آنلاین بازی آنلاین

بازی آنلاین
تماس بامهدی حسین زاده


                    
 
 
 

کد تلوزیون انلاین